Combineer je huishouden met een gezinsworkout! | Vibez 322122258431683

Combineer je huishouden met een gezinsworkout!

Combineer je huishouden met een gezinsworkout!

Je kinderen aan het bewegen krijgen én laten helpen met huishoudelijke taken zonder dat het saai wordt? Yep, het kan! Wij geven enkele tips mee om je op weg te helpen.

Make it fun!

  • Maak een soort van ‘wiel’ met huishoudelijke taken. Vergeet zeker de leukere huishoudelijke taken niet, zoals bv. spelen met de kat of voor de lunch zorgen. Laat vervolgens de verschillende gezinsleden om de beurt aan het wiel draaien om te zien wie verantwoordelijk wordt voor welke taak en herhaal tot alle taken zijn volbracht. Spannend!
  • Muziek helpt je meer calorieën verbranden tijdens het sporten, maar ook bij het huishouden. Laat je kind/kinderen de muziek kiezen. Muziek met meer dan 120 beats per minuut is het beste. Om een referentie te geven: ‘Baby Shark’ is 115 beats per minuut. Oef! 😉
  • Schaf een soort van gezondheidsmonitor aan voor het hele gezin, zoals een FitBit. Zo kan je bijhouden hoeveel calorieën je verbrandt en er zelfs een wedstrijdje van maken. Wie het meeste calorieën verbrandt tijdens kiest welke film of televisieprogramma jullie die avond kijken.
  • Zorg voor een kleine beloning achteraf die je kind motiveert, bijvoorbeeld samen een gezelsschapspelletje spelen of een ijsje gaan afhalen bij het lokale ijsjessalon (mits de nodige social distancing natuurlijk), of een zakcentje voor wat oudere kinderen.

De beste klusjes voor je work-out

  • Onkruid wieden. Je traint je buik- en rugspieren wanneer je voorover leunt. Met deze klus verbrand je maar liefst 289 calorieën per uur!
  • Stofzuigen. Het heen-en-weer bewegen met de stofzuiger is de perfecte oefening voor je buikspieren. Je verbrandt gemiddeld 190 calorieën per uur. Tijdens het stofzuigen kan je aanvullend ‘leg lunges’ doen. Dat wil zeggen dat je een grote stap vooruit zet met je rechterbeen, tot je knie een hoek van 90 graden vormt. Houd de positie 3-10 seconden vast en herhaal met je andere been.
  • De auto wassen. Door de coronacrisis is de carwash gesloten. Geen probleem! Was met je kind de auto met de hand. Een goede oefening voor de armen, rug- en beenspieren en goed voor 230 calorieën per uur. 
  • Ramen wassen. Probeer je zo hoog mogelijk uit te strekken voor een maximale work-out van je buik- en rugspieren. Deze poetsbeurt levert je 180 verbrande calorieën op per uur, ongeveer evenveel als een uurtje afstoffen. 
  • Maak samen je eigen brood. Niet alleen superlekker, maar ook een killer work-out voor je armen. Tenzij je alles met een broodmachine doet natuurlijk 😉

Haal meer uit je huishoudelijke klusjes

  • Squat iedere keer dat je zou bukken, bijvoorbeeld om een moeilijk te bereiken plekje te kunnen afstoffen of om je wasmand op te tillen. Houd je squat telkens enkele seconden vast.
  • Oefen je benen tijdens de afwas of de strijk. Je kuiten kan je trainen door op de tipjes van je tenen te gaan staan, je weer te laten zakken en dit 30 keer te herhalen met telkens 1 minuut rust na 10 oefeningen. Je kan ook een yogapose aanhouden terwijl je afwast.
  • Als je zaken van boven naar beneden moet verplaatsen, neem dan niet alles in één keer mee zodat je de trappen enkele keren opnieuw moet doen. Je benen en billen zullen je dankbaar zijn!
Volg:
Share: